Stikkord

, , ,

Forje mandag hadde jeg en rolig morgen. Jeg koste meg med Frokost TV og min daglige kopp kaffe. Der var Henrik Todesen og Ingeborg Bratland på besøk. De satt og småpratet som man gjør i en slik setting. Så sier de noe som gjør at jeg blir sittende nummen i ren uenighet. De var helt enige om at folk som ringer på døren uten en avtale åpner de ikke døren for.

Jeg har en viss forståelse for at behovet for beskyttelse er større når en er kjendis, men jeg tenker nei nei og atter nei. På denne måten stenger man døren for mye øyeblikksmagi.

Spontane besøk er noe av det morsomste som finnes. Jeg påstår at det morsomste som har skjedd i livet mitt har skjedd spontant. De beste ideene har kommet spontant, de morsomste festene har skjedd spontant og de beste samtalene har også skjedd spontant.

Det er noe med å gripe øyeblikket, fange situasjonen, dele en flaske vin i solnedgang eller invitere naboen inn på en kopp kaffe, spontant og uten avtale.

Ikke det at jeg ikke liker planlegging. Jeg planlegger hele tiden. Men saken er at det er NÅ som et viktig. Fremtid er ikke noe mer enn fremtid.