Stikkord

, , , ,

Det er førjulstid og tankene mine er først og fremst ganske julete for tiden. Jeg ønsker å hale dette i land.

Jeg koser meg veldig og stresser ganske mye mens dette står på. I vår lille kjernefamilie er det ingen besteforeldre å støtte seg til og det meste faller på oss voksne. Den store fordelen med dette er at det ikke er noen som forventer at vi skal holde en del tradisjoner i hevd. Vi har frie tøyler når det gjelder tradisjoner. Vi kan avslutte og legge til det vi måtte ønske og ikke ønske. Uten at noen bryr seg.

Jeg er stor tilhenger av Kathrine Aspaas sitt uttrykk ”feiltaktisk”. Det er en måte å si at vi er alle vidunderlige mennesker som gjør feil. Vi gjør feil i så mange sammenhenger, glemmer ting, er misunnelige, er smålige, later som vi er mer enn vi er og unner ikke andre å skinne.

Begrepet ”feiltaktisk” har en god del av raushet i seg. Det gir oss lov til å være oss selv, helt fantastiske, i all vår feilbarlighet.

For Kathrine Aspaas betyr dette å innrømme for seg selv og hele verden at hun digger julen og alt det det står for. For oss betyr det å lage en jul hvor tradisjonene som etableres er helt feil i forhold til hva som oppfattes som en riktig jul. Selve symbolet på dette er for meg disse sjokoladebollene.

image

De er både raw og lavkarbo og jeg vil så absolutt ha de i min jul. De er, i følge reglene for hvordan en tradisjonell jul skal være, helt feil. Likevel, jeg vil ha dem der. For meg representerer de noe som er godt og riktig