Stikkord

, , ,

I ferien lever vi utenfor boksen. Hverdagens rutiner forsvinner som dugg for solen.  I slike tider er det, om ikke umulig, så i hvert fall veldig vanskelig å holde på de gode vanene innen kosthold og trening.

 

Jeg for min del har i sommer hatt masse fine dager på hytta i Oslofjorden. Jeg har vært en uke i syden og hatt all inclusive med mulighet for å spise god mat i vanvittige store mengder.

 

Var treningestøyet med i kofferten? Ja. Brukte jeg det? Nei. Samvittigheten er dårlig, Jeg trøster meg med at jeg tror mange er som meg. Planen er å trene som vanlig i ferien, men i praksis viser det seg å være ekstremt vanskelig. Likevel er saken den at kroppen er like disponert for forfall som den er ellers. Vi legger like lett på oss og musklene forsvinner like fordømt fort.

 

Jeg klarte likevel å holde vekten i sommer. Litt overraskende må jeg innrømme. Jeg har lurt på hva jeg gjorde riktig. Lurt på om vekta lyver litt, så jeg har studert i speilet, sett etter om det er noe ekstra der. Men nei, jeg har ikke lagt på meg. Heldigvis, slankekur er ikke nødvendig denne høsten.

 

I ferien mister de fleste av oss rutinene som hverdagene byr på. Vanligvis blir treningen ofte utløst av visse hendelser . For eksempel, så tar jeg en joggetur etter at jeg har fulgt den yngste datteren min på skolen. Andre stikker innom treningssenteret på vei hjem fra jobb og andre kan ha organisert fotballtrening fast på, for eksempel, torsdager. I ferien forsvinner alt dette. For hvor skal du legge løpeturen når du befinner deg på et sted hvor du ikke er kjent eller hvor er egentlig treningssenteret? Også er det maten. Hvordan holde på et sunt kosthold i ferien. Å finne en butikk, handle inn og lage en middag fra bunnen blir det som regel ikke noe av når vi befinner oss i ferie la la land.

 

Så hvordan da holde kroppen i gang og ikke la forfallet ta helt overhånd i denne deilige tiden som jo ferien er.

 

Jeg tror at løsningen ligger i å senke kravene. Godta at i ferien skal vi ikke gjøre fremskritt men satse på å bevare status quo, ha et mål om at vi ikke skal legge på oss. Akseptere at kostholdet ikke er som ellers og at kroppen skal være litt mer i ro. De store treningsøktene kommer bare ikke til å skje.

 

Jeg har laget noen punkter som skal hjelpe oss med dette.

  1. Lytt til kroppen. Den vil fortelle deg hva som er passe mengde mat
  2. Styr unna sukker. Dessertbordet er fristende, men sørg for å spise deg mett på ”skikkelig” mat. Da er ikke det søte så 
  3. fristende.
  4. Vær forsiktig med alkohol. Ikke nok med at alkohol i seg selv inneholder mange kalorier. En fyllekule vil også parkere deg neste dag og kroppen vil kreve å få servert store mengder junk food.
  5. Sørg for å være aktiv. Skal du på restaurant så er det fullt mulig å gå dit du skal. Gå tur er generelt bra. Du får sett deg om, du får fart på kroppen og dens iboende lykkehormoner. Det kan være sosialt og det krever ikke annet utstyr annet et par gode sko. Er du på badeferie så ta en liten svømmetur hver gang du er ute å bader. 

 

 

Jeg tror at det var disse punktene som gjorde at jeg ikke la på meg i sommerferien og jeg tror det er fullt mulig for andre å la seg inspirere av det.