Stikkord

, , , ,

«We are all in the gutter, but some of us look to the stars».

 

Oscar Wilde,Lady Windermere’s fan

 

Sitatet finner jeg på Facebook. Jeg forestiller meg at det betyr noe sånt som at vi er plassert her på jorden hvor vi må leve i vår egen suppe av karma. Vi sitter fast i den rennesteinen hvor vi hører hjemme og vi må alle gjennom ufattelige prøvelser.

Some of us look to the star tror jeg betyr noe sånt som at noen vender blikket opp og  forsøker å tyde de tegnene som måtte melde seg. De følger magefølelsen og de følger drømmen. Så kaster de vedtatte normer og forventninger om hva man skal gjøre. På toppen av det hele så når de målene sin.

Det er et sitat som i tidligere tider ville fått meg til å nikke bekreftende og tenkt at dette var gode greier. Noen bryter løs fra flokken og gjør sin egen greie liksom.

Det er ikke slik at alle som drømmer om å bli popstjerne skal bli popstjerne. Mange håpefulle øver seg med hårbørsten i hånda men mest sannsynlig blir det ikke noe av. Konkurransen er beintøff og så fryktelig mange ønsker det samme. Bare noen få skal fylle spektrum eller Rockefeller. De fleste kommer ikke lenger enn til å fylle stua med de aller nærmeste.

Det er ikke det at jeg er uenig i sitatet. Det er mer det at det gir meg en litt ubehagelig følelse. Det er ikke slik alle får muligheten til å følge drømmen. Det er ikke slik at alle som forsøker å følge drømmen skal nå frem. Svært mange av oss skal være hverdagshelter og ha helt normale jobber.

Jeg heier på hverdagsheltene som får hjulene i samfunnet til å gå rundt. Alle de som i smug øver i speilet med hårbørsten og som på dagen gjør en fantastisk jobb med barna i barnehagen. Alle kunstnere som jobber deltid i helsevesenet for så å utføre små og store praktverk i atelieret sitt. Alle som jobber hardt i butikk for så, før og etter arbeidstid, lager et fantastisk hjem og kanskje en nydelig blogg med bilder av alt som foregår.

Jeg heier på hverdagsheltene som hver dag får Norge og verden til å gå rundt. Ja, vi er alle plassert i hverdagens rennesten. Men ganske mange av oss ser til stjernene og lever ut drømmen om hverdagslykke.