Stikkord

, , , ,

Kampen om oppmerksomheten i media er stor og nådeløs. Mange ønsker å slippe til og langt fra alle får muligheten. Jeg har observert litt fra avstand og gjort meg noen tanker om hvem som slipper til. Jeg deler menneskene, som slipper til, inn i to kategorier. De som har innhold og de som ikke har innhold.

Den aller enkleste måten å få oppmerksomhet på i media er å vise frem puppene sine. Å fylle opp puppene med silikon krever ingen talent eller ferdigheter. Ønsker du å vise frem dine i media er det bare en fordel å være veldig ung, du blir ikke forbi gått i søkerbunken av eldre og mer erfarne. Erfaring er rett i slett ikke så viktig. Det er helt i orden å være en alminnelig jente på 18 år uten noen spesielle ferdigheter.

57453-10-1368984221825

Så er det en lang rekke med folk som har mye innhold som slipper til i media. De er der fordi de kan mye om en sak, har en bestemt jobb eller av en annen grunn fremstår som en autoritet innen sitt felt. Sikkert fullt fortjent og skal ikke kommentere denne gruppen nærmere.  Jeg tenker på Statsministeren, sentralbanksjefen og diverse ekspertkommentatorer. Listen er ganske lang.

Det er likevel en gruppe som tilhører de med innhold som jeg har lyst til å nevne og det er rikssynserne. De uttaler seg om alt uansett hva det er. I denne gruppen finner vi Elin Ørjaseter, Trond Blindheim (jobber med reklame på Bi) og Kristin Clemet. Det er de journalistene griper til når de trenger noen som er spissformulerte og som behersker media. Disse menneskene har fått til noe innen sitt felt og har blitt spurt om å uttale seg innen det. Så har det gått så bra at de har blitt spurt igjen og igjen og igjen. Til slutt blir de spurt om alt fra renta og været og himmel og jord. Dette er mennesker som har innhold men ikke innen alle felt.

978x

Så er den nydelige Mia Hundvin som i alle år har uttalt seg om ganske mye, bortsett fra håndball, som er det hun faktisk har peiling på. Hun er til tider morsom og spissformulert men har ofte vært ganske langt unna å treffe spikeren på hodet. Jeg ble ganske overrasket da jeg hørte henne som ekspertkommentator innen håndball under sommer OL i London. Det var litt rart å høre henne snakke om det hun kunne. Hun hadde meninger som var faglig forankret og gjennomtenkte. Hun visste hva hun snakket om og det var ikke nødvendig å tulle og være spissformulert. Hun trengte ikke engang det pene fjeset sitt. Det var egentlig nok at hun snakket om det hun kunne best av alt, nemlig håndball.

Konklusjon: Det er ikke nødvendig å ha innhold hvis du vil ha oppmerksomhet i media. Det krever ikke mer enn silikon i puppene. Men er det egentlig noe poeng å være der hvis du ikke har noe å komme med. Hvis du er god på noe, har utviklet et talent så er det så vakkert at du ikke en gang trenger et pent fjes.

Bildet av Linni Meister har jeg tatt fra bloggen hennes: linni.blogg.no og bildet av Mia Hundvin har jeg tatt fra kjendis.no