Stikkord

, , ,

 

Nå har loppemarkedssesongen (endelig) kommet. Jeg har virkelig sansen for hele ideen om at det vi ikke lenger har bruk for kan sendes videre til andre som har bruk for det. Ting som før var slitent og lite attraktivt kan andre gi nytt liv gjennom maling og en annen setting.

 

Som korpsmamma har jeg akkurat hatt min årlige arbeidshelg på loppemarked. Min faste avdeling er lekeavdelingen.  Der ser jeg hvordan leker bytter eiere. Det noen barn har vokst i fra kan mindre barn overta. Leker som ble solgt i fjor kommer tilbake og blir solgt på nytt året etter.  Slik ser vi leker i nabolaget sirkulerer rundt i området til glede for flere barn.

 

Nytteeffekten for den som gir er enorm. Vi kjøper en hel masse ting til huset og, for de fleste av oss, er det er helt nødvendig at når noe kommer inn så må noe annet ut. Rot og manglende oversikt er det ingen som ønsker seg. Kunsten å gi slipp er vanskelig. Ofte er det enklere å beholde det vi har, vi kan jo få bruk for det er vakker dag. Men saken er at når vi sender bort ting vi er ferdige med så skaper det rom for noe nytt.

 

Å rydde kan for mange være en stor utfordring. De færreste liker det. Mange opplever det som kjedelig. Det kan være greit å huske at når vi rydder i eget hjem så rydder vi samtidig i våre egne hoder. Vi åpner opp for nye muligheter. Vi fjerner noe som er uvirksomt og åpner opp for noe nytt. Vi ekspanderer.