Stikkord

, , , ,

Frihet, hva er det? Den ultimate frihet jeg vet om er muligheten til fritt og kunne si hva jeg vil. Ingen styresmakt eier meg og bestemmer hva vi til enhver tid skal si og mene. Hvis jeg vil kan jeg gå rett inn på Jens Stoltenberg sin facebook profil og si at jeg er dypt uenig i noe av det han måtte finne på. Det har jeg full rett til og det uten at jeg blir straffet for det etterpå

Herlig, jeg har blogg og en stemme hvor kan skrive det jeg ønsker. Jeg bor i et land hvor alle borgere ansees som likeverdige og jeg kan stort sett gjøre som jeg vil.

Aftenposten skrev sist helg om Nord-Koreanere som jobber i Kina for 1200 kroner i måneden. 900 kroner må de sende hjem til statskassen i Nord-Korea, 300 kroner får de beholde selv. De får lov til å være der i opptil seks måneder. Så må de hjem til omskolering som skal vaske bort de overveldende positive opplevelsene de måtte ha fått av omverdenen. Les saken på  Aftenposten

Hege Duckert synser i Dagbladet om verdens beste jobb.

Hun tenker at mennesker som Barack Obama og andre lederfigurer muligens lever litt kjedelig. Hun googler ”verdens beste jobb” og finner helt vanlige mennesker med helt vanlige jobber, lærere og helsesekretærer. De har verdens beste jobb fordi de får jobbe tett på enten store eller små mennesker og fordi noen av disse menneskene sier eller gjør noe som er spesielt hyggelig. Også har de egen blogg hvor de kan uttrykke seg fritt og impulsivt uten å bli straffet.

Den ultimale frihet tror jeg er muligheten til å si hva vi vil, på en blogg eller i hverdagen sammen med dem vi måtte treffe på vår vei.