Stikkord

, , , ,

Livet mitt er slik som mange andre har det, ganske hektisk. Det er mye som skal ordnes, læres og sette seg inn i. De er en evig runde med prioriteringer og når noe velges så er de noe annet som velges bort.

Denne høsten har vært interessant og lærerik. Det har samtidig vært nødvendig med noen prioriteringer. På mandag kan jeg tro at jeg har fri på onsdag. Jeg planlegger å skrive blogg, trene og gjøre husarbeid. Så dukker det plutselig opp to møter på onsdag og halve fridagen min forsvinner. Hva gjør jeg for å få til møtene som plutselig dukket opp? Jo jeg kutter i trening og bloggskriving og gjør husarbeidet

Trening og bloggskriving skaper overskudd og glede i livet mitt. Det er også, merkelig nok, aktiviteter som jeg synes jeg kan kutte i.

Jeg synes altså at jeg kan kutte i overskuddet.

En god plan er det uansett ikke. Det ender i en nedadgående spiral. Det som skaper oppdrift er ikke der mens det som tapper meg for energi fortsetter å være der. Det drar meg langsomt nedover. Jeg får mindre energi, jeg får gjort mindre, jeg blir i dårligere humør, jeg blir mer negativ og slik utvikler det seg, jeg går i spiral nedover.

Når jeg så får tatt meg sammen, når jeg trener og skriver så vender overskuddet tilbake. Jeg får gjort mer, jeg kommer i bedre humør, følelsen av mestring kommer og jeg blir glad.

Så konklusjonen er at man kutter ikke i overskuddet. Du gjør det du må for å ha oppdrift i livet ditt. Tren og gjør det som er gøy. Overskudd skapes og er ikke noe som kommer rekende på en fjøl.