Stikkord

, , , ,

Opplever du at kostholdet i ferien går rett i dass. At du spiser tullemat og drikker veske som ikke alltid er best for kroppen. Så blir du fyllesyk også forsøker du og komme på fote igjen med og spise mer usunt og drikke for eksempel cola som heller ikke er best for kroppen.

Ferien er et eksempel på en tid som for mange fortoner seg slik. En deilig tid hvor mange skeier ut med ting som ikke alltid nærer kroppen med det den trenger av vitaminer og mineraler.

Mitt eget kosthold i feriene er ikke så aller verst anno 2012.  I tidligere tider var ferien en periode hvor alle rutiner forsvant på havet og jeg festen til solen både gikk ned og opp. Neste dag fikk jeg ikke sove og den ganske så uggne følelsen i kroppen forsøkte jeg å dempe med potetgull, cola og diverse junk food.

Mye er annerledes siden den gang. Nå lever jeg et stille familieliv hvor kostholdet er ganske bra, også i ferien.  En av de tingene som er annerledes nå er at jeg hver morgen starter dagen med en god porsjon supermat. Denne vanen gjør at jeg hver dag, uansett hva jeg fyller resten av dagen med, får i meg en stor porsjon med vitaminer, mineraler og forskjellige andre næringsstoffer som er bra for kroppen

Vi skal selvfølgelig tenke at all mat vi spiser til sammen tilfører kroppen det den trenger. Kostholdet skal gjennom hele dagen være sunt, variert og laget fra bunnen. Alle er enig i det.  Det er bare det at de færreste av oss får dette til hver eneste dag. De fleste av oss har perioder eller dager hvor det ikke går særlig bra. Noen dager i desember opplever noen ekstremt mange juleavslutninger og julebordene er det gøy å fa med seg. Resultatet er at vi griper etter det raskeste og enkleste vi vet om og frossenpizzaene går unna i astronomisk fart.  Andre ganger gir vi bare etter for suget i kroppen, som mange har, etter å spise usunt.

Når vi har som vane å starte dagen med supermat så starter vi hver dag med og få i oss en god dose med det kroppen trenger. Det kan vi kjapt og enkelt få i oss og det er helt realistisk å ha som mål og få det til hver eneste dag, også de dagene hvor vi spiser mye dårlig mat. Starter du hver dag med supermat vil du hver dag ha en base med det som er mest nødvendige for kroppen. Dagene med dårlig kosthold trekker deg ikke ned og dagene med bra kosthold trekker deg litt opp.