Stikkord

, , , ,

Hvordan endre vaner

 De siste 10 årene har jeg jobbet mye med meg selv. Jeg har jobbet på forskjellige måter og mye av det har handlet om å endre vaner. Du vet, tatt tak i disse mønstrene som ligger i systemet vårt og som bremser, holder oss igjen og som generelt ødelegger for oss.

Noe av det jeg har klart å få til opp igjennom årene er:

  • Jeg trener regelmessig
  • Jeg har lagt om kostholdet og spiser nå ganske sunt.
  • Jeg har god kontroll på mitt inntak av sukker
  • Jeg har mye mer tilstedeværelse i hverdagen min.
  • Jeg skriver blogg regelmessig
  • Jeg byr mer på meg selv og bidrar mer til fellesskapet.

Å endre en vane er noe av det vanskeligste vi kan gjøre. Når vi forsøker er det som om alt inni oss skriker og trekker oss tilbake i gamle mønstre. Likevel, det lar seg gjøre.

Zen Habits er min favoritt blogg om dagen. Den er skrevet av en mann som heter Leo Babauta. Bloggen handler om minimalisme og hvordan skape seg et enklere liv. Hvordan endre vaner er et av hovedtemaene.

 

  • Velg kun en vane om gangen
  • Ikke gap over mer enn du klarer. For eksempel hvis du bestemmer deg for å begynne å jogge så ikke løp 60 minutter den første dagen. Begynn med 5 minutter også øker du etter hvert
  • Endre vaner i en retning som du trives med. For eksempel, hvis du skal begynne å trene så må du tenke deg om og velge en type mosjon som du liker. Det hjelper deg med å holde vanen over tid.
  • Fortell andre om din avgjørelse om å endre en vane. På den måten får du ekstra press på deg.
  • Vær dedikert.  Når du har bestemt deg for en endring så hold fast. Vær bevisst på hvordan du blir motivert å gi deg selv belønning underveis.
  • Les suksesshistorier. Skaff deg kunnskap om hvordan andre fikk det til
  • Styr unna fristelsene. Hvis du har bestemt deg for å spise sunnere så handler du inn bare sunn mat når du er i butikken. Hold deg unna restauranter som serverer usunn mat.

 Og i Leo Babauta sin ånd så er bloggen i dag minimalistisk og derfor ingen bilder.