Stikkord

, , , ,

Jeg er forskjølet på tredje uken. Påsken med to barn har vært knallhard ettersom jeg har hatt mest lyst til å ligge alene i et mørkt og kaldt rom. De fantastiske påskemiddagene har det ikke blitt noe av og kostholdet til familien har vært et sorgens kapittel.

I påsken så jeg et dansk livsstilsprogram på TV om stevia og forsøk med stevia i matvarer. Jeg lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å leve uten sukker. Jeg har ikke vært skikkelig tilstede for familien i påsken og på hytta har det blitt handlet inn is og annet godteri. Mens jeg etter beste evne har laget middag mens far har laget lunsj. Vi fikk ikke til kostholdet i påsken. Sukkeret gjorde sitt tydelige inntog og jeg lurer på hvorfor det måtte bli slik?

Tenk om det fantes matvarer og godterier i butikken som inneholdt sunne sukkererstatninger. Tenk om de sjokoladene som koster en formue på helsekostbutikkene var tilgjengelig på vanlige matvarebutikker. Tenk om brus og pastiller kunne inneholde stevia eller sukrin. Ikke kunstige søtningsmidler som aspartam og sorbitol. Da ville det vært enklere og ha et bra kosthold selv i perioder hvor vi ikke makter å lage alt fra bunnen av.

 

Jeg digger Pepsi Max , Lacerol pastiller og sjokolade. Jeg vil ha dette tilgjengelig i butikken som noenlunde sunne alternativer. Jeg vet at det bare handler om vilje hos produsentene. Jeg vet at dette kan vi få til ved å bruke forbrukermakta vår. Så til alle som leser og produserer livsstilsblogger. Forsett og kjøpe og lage egne søte alternativer til det som er å få kjøpt på Rema 1000 og Kiwi. Sakte men sikkert gjør vi det mer tilgjengelig for oss selv og andre. Tilslutt vil vi kunne kjøoe dette på nærbutikken  Og når det skjer, da har vi faktisk vunnet en kamp.