Stikkord

, , , ,

Kan du huske sist du fikk deg en god latter. Den deilige følelsen du ble sittende med. Den avslappede følelsen av velvære når du etterpå lente deg tilbake. Livet var bedre, trygt og godt.

Alt tyder på at latter er helsebringende. Velværet vi sitter igjen med etter en latter skyldes at når vi ler så skiller kroppen ut endorfiner, som er kroppens eget lykkehormon. Mange opplever mindre stress og irritasjon etter en latter. Livet virker enklere og problemer mer overkommelige.

Fysisk er latter like bra trening som en hvilken som helst form for trening. Det har også, blant annet, positiv effekt på hjertesykdommer og styrker immunforsvaret.

Den indiske legen Dr. Madam Kataria hadde hørt om latterens gode egenskaper og ønsket og dele dette sammen med andre. Han avtalte derfor å møte noen venner i parken om morgenen med den hensikt og le.

Det er ikke nødvendig og oppleve noe morsomt for å få en god latter. Hvis du etterligner de bevegelsene som kroppen gjør når du ler på ordentlig så vil den ekte latteren komme etter hvert. Trekk magemusklene sammen slik som du gjør når du ler på ordentlig. Lag de lydene som du gjør når du ler og pass på og bevege munnen slik du ville gjort hvis du lo på ekte. Det hjelper å gjøre det sammen med noen. Latter er smittsomt ved øyekontakt.

Dr. Kataria fortsatte og møte sine venner i parken før jobb. Flere kom til for å starte dagen på denne fantastiske måten. De ble etter hvert svært mange og det ble til slutt en folkebevegelse som spredte seg over hele verden.

Dr. Kataria og vennene hans utviklet forskjellige latterøvelser som får fart på lattermuskelen.  For eksempel en øvelse hvor flere står på alle fire i en ring og beveger seg innover i ringen mens alle sier mø og ler. Eller en annen øvelse hvor alle går rundt og later som de er bavianer og ler. Alt sammen ganske latterfrembringende.

Latter er bra for det meste. Vi kan ikke få for mye av det og det er helt gratis.