Stikkord

, , , ,

A kodak moment er et øyeblikk vi ikke må miste. Det beskriver de øyeblikkene vi skulle vært der med et kamera og foreviget situasjonen. De første skrittene til barna eller en mulighet som du tok fatt i og som forandret livet ditt.

Atfenposten innsikt  nr. 2/2012 skriver om Kodak og kanskje mest det å miste øyeblikkene som du helst ikke skulle mistet. Kodak var, for ikke lenge siden, helt dominerende innen foto og var blant de sterkeste merkevarene sammen med Coca-Cola og Ford. Nå er de muligens på vei over i historien, hvis de ikke greier å finne en løsning på de mange krav som kreditorene setter. Allerede i 1975 satt de med teknologi som satte dem i stand til å starte digitalisering av bilder. De valgte og ikke foreta seg noen ting i frykt for at det ville slå bena under deres egen kjemibasert fremstilling av bilder. Resultatet ble at noen andre lanserte ideen om digitale bilder og livsgrunnlaget for Kodak forsvant.

Jeg har sett bakover i mitt eget liv og finner at jeg nok har mistet noen Kodak øyeblikk. Jeg var ikke der da barna mine tok sine første skritt. Det finnes også et par andre øyeblikk som jeg ikke har lyst til å fortelle om. Noen muligheter har jeg ikke maktet å gripe, eller ikke sett betydningen av. Andre muligheter har jeg bevisst ikke tatt, for da har jeg måttet avslutte noe annet. Andre ganger har jeg bare hoppet inn i det ukjente og har på den måten fått noen av mine flotteste øyeblikk.

For eksempel den gangen venninnen min kom hjem fra en lang tur og funnet ut at vi skulle være au pairer i San Francisco. Hun hadde ordnet med jobb som begynte om to uker. Jeg for min del hadde overhodet ikke tenkt at jeg skulle ta meg en slik jobb og hadde helt andre planer for det kommende året. Likevel tenkte jeg: hvorfor ikke. Så avlyste jeg alle planer, ordnet papirene, pakket kofferten og dro. Det ble en skjellsettende erfaring som forandret meg og bidro til å sette meg på rett kurs.

Jeg tenker på livet som en elv som renner. I elven kommer det muligheter rennende. Vi kan gripe dem og vi kan la være å gripe dem. Det jeg tror er viktig i denne sammenheng er at vi er bevisste i forhold til det som skjer når de viser seg. Mulighetene dukker opp og gjør seg tilgjengelig. Hvis vi ikke griper dem vil de renne forbi oss og de vil ofte ikke komme tilbake.

Hva er ditt Kodak moment. Grep du dem da de kom rennende forbi?