Stikkord

, , , ,

Fysisk intelligens

Nå har jeg vært 3 ½ uke uten sukker og jeg savner det ikke noe særlig. Dette har forundret meg veldig, siden jeg forventet at jeg skulle føle et sukkersug som ville sette meg på harde prøver. I stedet føler jeg bare velbehag og vurderer å gi det opp sukkeret for alltid. Vinke farvel til min gode venn. Dette hadde vært utenkelig for få år siden da sukkeravhengigheten herjet som verst i kroppen.

Jeg har surfet litt på nettet og funnet ut at flere skriver om sukkeravhengighet. Hjertemat har skrevet et innlegg om temaet. Hun skriver at hun en dag kjøpte en juicer og blandet masse frukt som hun drakk. Overraskelsen ble stor da hun den kvelden ikke følte behov for å spise godterier. Derfra fulgte veien mot å være sukkerfri. Hun erstattet sukkeret med andre matvarer.

”Noe av supermatens magi er at den endrer smaksløkene. Dersom du tilsetter litt supermat i kosten vil du gradvis fortrekke den sunne maten fremfor den usunne og kroppen vil si klart fra at sukker ikke er mat” skriver Tone på Hjertemat

Vi har altså en fysisk intelligens. Når vi lærer å lytte til kroppen og gir den mat som er bra for den vil den selv kunne si ifra hva den skal ha og hva den ikke skal ha. Herlig, så fantastisk å oppleve dette fenomenet så konkret. Jeg har lenge spist supermat og i tillegg erstattet sukkeret med annen mat og sukkeravhengigheten glir gradvis bort.

Noen sukkererstatninger:

  • Banan
  • Dadler
  • Ananas
  • Epler
  • Steviadråper
  • Steviapulver
  • Sukrin
  • Sukrinmelis
  • Palmesukker
  • Jacunpulver
  • Jacunsirup

Blåbær er både søtt og smakfullt