Stikkord

, , , ,

Det er januar og jeg har skjerpet meg når det gjelder kosthold og trening. Dette er på ingen måte unik eller spesielt for meg. Svært mange andre har bestemt seg for det samme.

Sist skrev jeg at jeg ikke har særlig tro på nyttårsforsetter. Jeg tror det blir som en nyttårsrakett som forsvinner ganske fort i det store intet.

Likevel, i høst har det jeg vært litt tilbakelent og jeg har lagt på meg 1 kg. Ikke at det er det helt store tallet men retningen som var satt var i ferd med å gå i feil retning og det ønsker jeg å rette på.

Jeg har satt meg et mål: Ikke sukker og trening tre ganger i uka i januar.

Mye mer enn et nyttårsforsett har jeg tro på å endre en vane, endre livsstil, endre de mønstrene i hjernen som gjør at vi har en bestemt vane.

Jeg husker første gang jeg skulle være en måned uten sukker. Det er ca fem år siden. Jeg holdt på å bli sprø og fly på veggen. Etter hvert tenkte jeg på godterier absolutt hele tiden. Jeg gjennomførte og jeg lærte mye om hvor avhengig jeg var av sukker. Jeg fant også ut hvor behaglig livet uten sukker er. Mentalt blir alt klarere og det ble enklere og fokusere. Mest sannsynlig går man ned i vekt og det fysiske velbehaget øker betraktelig.

Så nå har jeg på ny satt meg fore og ikke spise sukker. Jeg har etter hvert fått en viss erfaring med dette og jeg har noen unntak som hjelper meg. Jeg har et ønske om å lage maten fra bunnen av. Det aller meste av ferdigmaten og halvfabrikata som er å få kjøpt inneholder sukker. Jeg spiser likevel noe av dette. Jeg får også lov til å spise mørk sjokolade. Og tillegg kan jeg spise rawfood kaker som jeg lager selv. De smaker søtt men inneholder ikke sukker.

Sukkeravhengigheten har jeg for lengst akseptert og innser at den vil være der. Den har etter hvert minsket i styrke og jeg vet at den stadig forsøker å lure meg i hverdagen. ”Spis det ene kakestykket, det spiller ingen rolle” sier den. Eller ”det er lørdag”. Alltid vil den diktere meg. Alltid vil den forsøke å overtale meg til å spise sukker.

Jeg husker etter den første måneden uten sukker. Hvordan jeg gledet meg til å spise det første sukkeret. Jeg drømte om det som noe stort som skulle skje om ikke så langt fremme.

Så når dagen kom og jeg endelig kunne spise sukker så dro jeg til byen, kjøpte meg en cappuccino og strødde brunt sukker over melkeskummet. Det er den beste opplevelsen jeg har hatt med sukker noen sinne. Fantastisk og himmelsk. Sukker er selve smaken av lykke.