Stikkord

, , , ,

Jeg husker fra da jeg tok grunnfag i psykologi. Universitetet hadde samlet sammen en gruppe på 6 – 7 stykker med en faglig veileder. Formålet var å levere inn oppgaver og diskutere pensum fra forskjellige vinkler. Jeg husker spesielt en ung mann som gikk der. Han kom alltid fem minutter for tidlig og gikk fem minutter for sent. Han hadde hatt noen jobber i NRK og var litt kjendis. Jeg fikk alltid en følelse av at han mente han var litt for bra til å gå på gruppe sammen med oss på lavere grad på universitetet. Han viste, gjennom sin adferd, at han var en svært viktig person som snart skulle bli noe innen teater, film og media.

Faktum var at han på det tidspunkt gikk på universitetet fordi han ikke hadde kommet inn på teaterhøyskolen og ikke hadde jobb i TV akkurat da. Teknisk sett var han en hvem som helst. Inni hodet sitt var han en av de fremste innen kjendisverdenen.

En rekke studier viser at det er ikke hvordan du har det, men hvordan du faktisk opplever situasjonen som teller i lengden. Det handler egentlig bare om å ha den riktige holdningen. Jeg er sikker på at mange av de som i dag sitter høyt på strå alltid har vært der. Ikke teknisk sett. De aller fleste av dem har på et tidspunkt vært helt alminnelige mennesker. Storheten foregikk egentlig bare i deres egne hoder – og ingen andre steder. De har ropt ut ”jeg er best, jeg er best” uten at de faktisk var det. Jeg er helt sikker på at Petter Northug har sett seg selv gå baklengs over målstreken langt foran de andre lenge før han faktisk ble best. Det var en overbevisning som har vært så sterk at gradvis, litt etter litt så har overbevisningen manifestert seg i det virkelige liv.

Dette er en fantastisk metode for å komme videre og kan brukes bevisst for å oppnå det du ønsker. Vi snakker om å velge det vi føler. Det er hvordan vi opplever det som er viktig. Så sett i gang, etterlign det du ville følt hvis du faktisk var i situasjonen.

 

Plasser deg selv i et ”jeg er best” modus og føl det du ville følt da. Hvordan kjennes det, hvor sitter følelsen? I magen?  Er det selvsikkerhet eller kanskje glede du føler.  Gå slik du ville gått hvis du var best. Skyt frem brystkassa og løft hodet. Hva hører du? Hva er det du sier til deg selv?  Ser du noe? Er du omgitt av mennesker som heier på deg?

Han fikk det til, vår venn på universitetet. Han er nå en av våre fremste og mest kjente skuespillere. Stadig er har han å se i hovedroller på film. Han visste det på forhånd. Han gikk, snakket og oppførte seg som han allerede var der.