Stikkord

, , , ,

Det finnes ikke noe som heter å sitte fast.

Det finnes ikke noe som heter ikke å komme ut og videre av den situasjonen du er i. Uansett.  Lene Fjellheim har, på sin blogg, skrevet en historie om en utslitt alenemor uten penger, tid eller energi å avse.  Likevel innså alenemoren at noe måtte gjøres. Langsomt steg hun ut av situasjonen. Gjorde litt om gangen. Satte seg et mål og lagde en arbeidsplan. Hun hadde en drøm og i det kom energien til å gjøre noe med situasjonen.

Når vi føler at vi sitter fast er det små skillpaddeskritt som skal til.

Da jeg for noen år siden bodde i England og arbeidet med en Masteroppgave gikk kroppen helt i vranglås. For mye stress over tid gjorde ar kroppen låste seg. Jeg greide ikke å gjøre noe faglig, lammet som jeg var. Det så ut som om jeg måtte gi opp og at jeg måtte reise hjem uten Master.

Jeg sa dette til læreren min på universitetet jeg gikk på. Han hadde vett nok til å holde meg litt igjen og påpekte at jeg egentlig ikke hadde så mye igjen og at det jeg hadde levert faktisk var ganske bra. Han ga meg det jeg trengte: litt positivitet og litt realisme. Situasjonen var ikke håpløs, noe jeg trodde før samtalen.

Jeg gikk hjem og satte meg ned og fant ut at jeg kunne klare 100 ord om gangen. 100 ord er svært lite og det fikk jeg til. Etter det skulle jeg reise hjem. Først skulle jeg bare ta meg en kopp te. Og mens jeg drakk teen så kjente jeg på meg at jeg kunne klare 100 ord til. Slik gikk dagene. Jeg klare til sammen 500 ord om dagen, 5 dager i uken. Det ble 2500 ord i uken.  Plutselig skrev jeg oppgave i høyt tempo. Det gikk som det måtte gå. Jeg ble ferdig i god tid før innleveringsfristen og jeg var omtrent den eneste som ikke fikk dårlig tid på slutten.

Dette kan overføres til nesten alle situasjoner. Du kan alltid gjøre litt hver dag for å komme nærmere målet. Noen dager er det svært lite og en seier hvis du klarer å stå opp.

Andre skillpaddeskritt som kan gjøres for å komme litt nærmere målet er:

  • Gå 100 meter i løpet av dagen
  • Bytte ut lys sjokolade med mørk sjokolade
  • Starte en blogg 🙂
  • Ta et bilde hver dag
  • Rydde 5 minutter hver dag i haugen med papirer
  • 5 minutter med yoga hver morgen
  • En halv time med skriving hver dag
  • Ta en salgstelefon om dagen

Alt ettersom hva som passer målet, selvfølgelig

Og på denne måten kommer du i mål