Stikkord

, , , ,

I 1999 skrev Rolf Jensen boken ”Drømmesamfunnet”. Der beskriver han overgangen fra Informasjonssamfunnet til drømmesamfunnet.  Rolf Jensen jobbet da ved universitetet i København som leder ved fremtidsstudiene.

The Dream Society - Rolf Jensen

Først hadde vi et samfunn hvor de fleste av oss var bønder.  Var du født inn i bondestanden så var du bonde for alltid. Så kom industrialiseringen og samlebåndet ble utviklet. Vi fikk masseproduserte varer og Henry Ford sa så kjekt at vi kunne få T-forden i en hvilken som helst farge, bare vi valgte svart. Vi fikk en masse varer og vi ble forbrukere uten særlig mulighet til å påvirke vårt eget forbruk.  Vi kunne kjøpe oss en bil, men ikke en rød cabriolet hvor vi kunne sette oss i førersetet og la vinden ta tak i håret. Ubekymret og fri.

 

Så kom informasjonsalderen. Teknologi ble viktigere og ingeniøren ble den opphøyde i samfunnet.  Utdannelse ble mer etterspurt og evnen til å håndtere informasjon ble avgjørende.

For 12 år siden hevdet altså Rolf Jensen at vi var på vei inn i drømmesamfunnet. I drømmesamfunnet er den som mestrer kunsten å fortelle sin egen historie som vinner. Han påsto at vi var på vei bort fra en tilværelse hvor vi passivt godtok livene våre slik de ble presentert for oss. I stedet ville det bli viktig å isenesette seg selv med en egen historie.

I 1999 påsto Rolf jensen at det allerede da var tydelige tegn på at den utviklingen allerede var i gang. Han pekte på at det fantes en mengde varer på markedet som kunne kjøpes med dette formålet for øye. Kjøpte du vesker fra Louis Vuitton kjøpte du samtidig historien om at du beveget deg fritt og enkelt mellom forskjellige land, luksuriøst og stilig. Klærne fra Esprit kunne du kjøpe og fortelle historien om en bevisst forbruker

Nå, 12 år senere. Går vi i retning av et drømmesamfunn?

Ja, det vil jeg absolutt si. Det tydeligste tegnet på dette er sosiale medier. På Facebook ser vi at folk flest isenesetter seg selv som den de ønsker å fremstå som. Når vi der oppdaterer status og trykker på ”like” så forteller vi oss selv og verden hvem vi er. Jeg, og mange andre, blogger. Det er en måte å isenesette oss selv på. Noen forteller om www.mittherligeliv.com/  Andre presenterer sukkerspinnrosa drømmer i blogger som:  www.passionforbaking.com/ Vi ser også at det har dukket opp reklamebyråer, som Storyworks, som utelukkende skaper historier for kundene sine. Produkter har i enda større grad blitt noe vi bruker for å vise hvem vi er og på den måten forteller historien om oss selv.

Men uansett fasadepussing på Facebook eller nye sko fra Mark Jacobs. Den beste og mest levedyktige historien om deg selv henter du innenfra. Gjennom å bli kjent med deg selv, utfordre deg selv og å vise hvem du er. Når historien fortelles innenfra vil historien være varig og troverdig. Den er basert på dine grunnleggende evner og en del av din karakterstruktur. Den vil følge deg gjennom tykt og tynt og ingen vil noen sinne kunne ta den fra deg.